Aktualnosci 2020.12.22

KOGO POTRZEBUJE BRANŻA ESPORTOWA?

Popularnym zniekształceniem koncepcji esportowego rynku pracy jest przekonanie, że potrzebuje on tylko zawodników - graczy znajdujących się u szczytu umiejętności w swojej dziedzinie. Tymczasem esport, jako branża rozwijająca się, obecnie oferuje przynajmniej kilka ścieżek kariery. Wydawałoby się, że nie jest to fakt powszechnie rozumiany. Zresztą, nie powinno nikogo to dziwić. Żyjemy bowiem w społeczeństwie, w którym gry potrafią w dalszym ciągu być postrzegane jako strata czasu. Chociaż ich tworzenie jest już nieco szerzej akceptowane jako “prawdziwa” praca, to profesjonalna rywalizacja w cyfrowym świecie to dla wielu ludzi “tylko naciskanie guziczków”. Abstrahując od wysiłku, jakiego wymaga rzeczywisty esportowy sukces jednego zawodnika - skupmy się na liczbach, które powiedzą nam wiele o statusie całej branży. Wartość globalnego esportu w roku bieżącym została oszacowana na ponad 1 000 000 000 USD. Oprócz spektakularnego wzrostu w zestawieniu z danymi historycznymi, ta liczba mówi nam że esport staje się coraz większym i bardziej atrakcyjnym miejscem pracy. Zarówno dla osób już z nim związanych, jak i tych których dynamiczny rozwój dopiero przekona do takiego ukierunkowania kariery.

Jaką zatem rolę możemy chcieć wypełnić? Kogo poszukują esportowi giganci i nieendemiczne spółki wchodzące na rynek? Słowem - kim można zostać w esporcie? Zacznijmy od ról najbardziej z esportem kojarzonych, by później przejść do tych nieco mniej oczywistych, a przede wszystkim dających szansę na obranie kursu na esport reprezentantom innych dziedzin.

Profesjonalny gracz Są zwykle zakontraktowani z konkretną drużyną i rywalizują w różnych turniejach o nagrody pieniężne. Ich zarobki bywają skrajnie różne, jednak czołowi profesjonaliści świata mogą potencjalnie zarabiać miliony złotych rocznie, uwzględniając ich wynagrodzenie bazowe, oferty sponsorskie i wygrane. Zawodowcy zwykle zaczynają od turniejów amatorskich lub półamatorskich, ewentualnie osiągają wyższe rangi wewnątrz danej gry zanim przyciągną uwagę większych drużyn.

Menedżer/Właściciel drużyny To niezwykle zróżnicowana i praktyczna - a ponadto bardzo satysfakcjonująca - rola. Menedżerowie zespołów mogą być odpowiedzialni za różne rzeczy, od aranżowania kontraktów z zawodnikami, znajdowania nowych talentów, motywowania i instruowania obecnych pracowników i zawodników, uczestniczenia w turniejach po planowanie podróży i zakwaterowania oraz rozwijanie marki, strategii i partnerstw zespołu.

W większych organizacjach dyrektorzy wyższego szczebla mogą zostać rozdzieleni pomiędzy obszarami kompetencji, takimi jak sprzedaż, partnerstwo czy rozwój biznesu.

Analityk / Trener Analitycy są ekspertami w zbieraniu informacji, a przede wszystkim wykorzystywaniu ich do dostarczania interesujących statystyk w celu nauki na ich podstawie. Mogą pracować zarówno dla konkretnego zespołu, organizatora turniejów, nadawcy lub twórcy gier. Analitycy zespołowi zwykle współpracują z trenerami, aby opracowywać strategie, analizować mocne i słabe strony zespołu oraz komunikować je graczom. Ich działania dążą do maksymalizacji wydajności drużyny.

Trenerzy ściśle współpracują z zawodnikami, aby zidentyfikować ich mocne i słabe strony i upewnić się, że grają z jak najlepszej strony. Opracowują strategie i analizują schematy działań przeciwników, by wygrać jak najwięcej meczów i turniejów. Mogą również pełnić funkcję zarządcy gaming house’u, oraz swoistego HRu takiego miejsca treningowego - tzn. dbają o zdrowe relacje wewnątrz drużyny i korzystny wpływ środowiska na rozwój graczy.